Persediaan buat pasport Malaysia bagi bayi

Saiz badan cenonet ni pun nak kena buat pasport ke? Haah, mesti la. Kalau tak buat, macam mana nak ikut pergi jalan-jalan. Tak kira la umur berapa pun. Wajib buat kalau nak merentasi ke negara lain. Selangkah ke negara jiran pun kena cop pasport tau. Jadi, bagaimanakah cara nak buat pasport ni untuk si bayi anda? Senang ke? Atau sangat mencabar? Meh baca lagi.

Kami dan dua orang anak sebelum ni dah pun buat pasport bersama-sama pada tahun 2015. Setiap tahun memang dah menjadi acara kemestian untuk ke luar negara. Seronok sangat tengok tempat orang. Tup-tup, lahir Niqrisa pada Jun 2018. Takkan nak tinggalkan dia pulakkan. Wajib ikut! Sebelum bercadang nak ke mana-mana, rasanya lebih baik buat dulu pasport. Kalau dilengahkan, takut last minute baru rasa kalut nak buat. Membuat persediaan itu lebih baik.

TEMPAT MEMBUAT PASPORT
  1. Pejabat Imigresen.
  2. Pusat Transformasi Bandar (UTC)
PERKARA PERLU DIBAWA
  1. No. Kad Pengenalan Ibu/Bapa
  2. No. Surat beranak
  3. MyKid (Tapi tak minta pun)
  4. Buku Rekod Kesihatan Bayi dan Kanak-kanak (Buku merah)
  5. Kalau pasangan warga asing, perlu bawa surat nikah.
PERSEDIAAN KEPADA BAYI

Hal ini sangat penting. Ini yang paling mencabar sebenarnya. Bukan mudah nak ambil gambar di imigresen. 
  1. Susukan dahulu sehingga kenyang.
  2. Hadir bukan waktu tidurnya.
  3. Pakaikan baju hitam. 
  4. Bawa mainan yang boleh menarik perhatiannya.
  5. Semasa mengambil gambar, pastikan muka dan suara yang dicam berada di hadapan untuk menarik perhatiannya.
📔 INI PENGALAMAN KAMI BERSAMA BAYI BAWAH 4 BULAN

Alahai... Memang basah ketiak nak setel bahagian amik gambar. Haha. Kami ceritakan daripada awal ya. Kami ke Pejabat Imigresen Kemaman jam 3 petang. Buka pintu tengok tak ramai pun orang. Tertera kaunter nombor 3 dengan tulisan "Permohonan Pasport." Apa lagi, terus maju ke sana. Pegawai dengan suara tegas minta segala dokumen yang diperlukan. Alamak... Tak bawak pun Buku Rekod Kesihatan Bayi.Padan muka. Siapa suruh tak buat research. Nasib baik sebab pegawai tu cuma nak tahu ketinggian bayi je. Masalah jugak sebab kami langsung tak tahu. Terus pegawai tu tunjuk satu sudut suruh kami ukur sendiri ketinggian bayi. Fuh, lega. Ingatkan kena pusing balik ambil buku. Tak perlu isi borang apa-apa. Cuma ibu atau bapa yang serahkan MyKad je akan turunkan tanda tangan pada sehelai borang yang telah dicetak.

Tapak kaki perlu berada sebaris dengan permulaan arisan biru. Barulah dapat bacaan tepat ketinggian bayi. 

Masalah seterusnya. Kami tak pakaikan baju hitam untuk Niqrisa. Sebab memang takde pun... Pegawai minta carilah apa-apa kain untuk tutup badan. Kami ambil kain tudung hitam yang disediakan di imigresen tu. Sauk je pada Niqrisa asalkan tertutup di bahagian depan. Ingatkan lepas pakaikan terus tangkap gambar. Susah wei... Menangis sampai keluar air mata si cenonet ni sebab rimas dengan kain tudung tu. Duk genyeh-genyeh je mukanya. Habis basah tudung. Puas kami cuba tarikkan perhatiannya untuk pandang depan kamera. Pegawai petugas pun turut bantu kami dengan membuat bunyi dan mengoyang-goyangkan highlighter warna pink. Tak jadi... Pegawai kaunter tu suruh rehatkan bayi. Dah sampai tahap meraung dah pun...

 Budak busuk ni kena balut dengan tudung yang sedia ada di sini. Tangan tu bukan boleh duk diam. Asyik nak bawak masuk mulut je.

Letak atas kerusi, nangis. Angkat tinggi-tinggi, gayat. Takmau langsung pandang kamera. Kami yang berada di depan ni dah habis gaya nak tarik perhatiannya.

Kami susukan Niqrisa sampai kenyang. Sian tengok mata basah dengan air mata. Lap-lap dulu sebelum nak cuba tangkap gambar sekali lagi. Kali ni tukar orang. Tadi abah yang pegang, sekarang abah pula kena cuba tarik perhatiannya pandang kamera. Abah tak perlu berusaha kuat pun. Sekadar lambai-lambai jari je depan lensa terus dapat gambar cun. Eleh, dah kenyang susu boleh la kan. Takyah berlagak. Hihi

.
 Bagi minum susu sampai kenyang. 

Main-main dulu supaya emosinya baik.

Untuk seterusnya dah menjadi mudah. Buat pembayaran sejumlah RM100 (kanak-kanak bawah 12 tahun) di kaunter 4 dan terima resit. Tak sampai 5 minit menunggu, kami dipanggil sekali lagi untuk pengesahan maklumat di dalam pasport. Semak ejaan nama, ic dan no. surat beranak. Semak betul-betul tau. Kes Nufail hari tu dah terkena. Diejanya Naufal. Salah kami. Jadi, kena pergi balik ke imigresen untuk betulkan semula. Berbalik ke cerita asal. Resit tadi diserahkan dan dicop telah diserahkan. Maka, siaplah pasport Niqrisa dalam tempoh 30 minit je. Bolehlah beli tiket flight untuk ahli kami yang kelima ni. Haha.

Buat muka berlagak bila dah siap. Sembur buih lagi tu. Aduhai...

PILIHAN SELAIN BERGAMBAR DI PEJABAT IMIGRESEN

Kalau risau susah dan akan mengambil masa yang lama bergambar untuk bayi anda, anda boleh ke kedai gambar. Sediakan 2 keping gambar berlatar belakang warna putih tanpa bayang. Ukuran gambar pasport 35mm x 50mm. Maklumat ini diperoleh daripada website Pasport Malaysia Antarabangsa. Tak tipu ok.

Perkongsian ini dapat membantu ibu bapa lebih bersedia ketika berurusan di Pejabat Imigresen nanti. Semoga ibu bapa tenang dan dipermudahkan segala urusan. Buat cepat. Baru tak kalut. Jom travel!

Comments

Popular posts from this blog

Loteng Anak-anak

Pengalaman ke Beijing Disember 2017

Road Trip Malaysia ke Koh Samui - Siri I