Berkelah di Air Terjun Chemerung, Dungun, Terengganu


Nak dijadikan cerita, kami bersiap-siap nak berkelah di Jeram Tanduk, Air Putih Kemaman. Bila dah masuk lorong ke jeram, frustnya tak payah cakap. Jalan tak berturap! Tak mungkin kami teruskan perjalanan. 10 km lagi ke hadapan... Tang tu jugak kami decide nak ke tempat lain. Takkan la nak pusing balik kan. Hampir 20 km dah perjalanan kami tadi. Segala persiapan dah siap. Last-last, balik ke planning asal, Chemerung. Hmm, memang pilihan pertama adalah yang terbaik.

Air Terjun Chemerung ni merupakan tempat perkhelahan atau tempat berkelah yang sangat popular. Pengunjung dari negeri jiran iaitu Kelantan dan Pahang pun turut sama berkunjung ke sini bagi menikmati cuti bersama keluarga. Perjalanan rumah kami di Kemaman ke Bandar Al-Muktafi Bilal Syah aka Durian Emas, lebih kurang 70 km. Dari lorong masuk ke dalam pulak 45 km. Semuanya 100 km jarak perjalanan. Waktu yang dibuka untuk para pengunjung adalah 8.00 pagi hingga 5.00 petang sahaja. Malam konpem tutup. Di sana disediakan tandas, medan selera, kedai runcit, tapak perkhemahan, mandi kolam kanak-kanak dan tempat membakar ayam. Chemerung merupakan pilihan pengunjung sebab hutannya masih terpelihara dan kemudahan yang sangat memudahkan. Bayaran tiket dikenakan sebanyak RM2 bagi dewasa dan RM1 bagi kanak-kanak. Kebersihannya sangat baik. 

Hari ni hari sambutan Merdeka. 31 Ogos 2015, cuti umum. Ingatkan takde orang nak ke sana. Mana taknya, jalan lengang je tak selisih dengan kereta. Sampai saje di pintu masuk, dah beratur (Kereta yang beratur). Nasib kami baik, walaupun nampak full, tapi boleh jugak parking. Turun je terus dari kereta kami terus setting SJCam pada monopod. So, bermulah rakaman percutian kami!

 
Picnic Chemerong Merdeka 2015 from nhazla fikri on Vimeo.
Song by : Regina Spektor - Us (Cover) by Daniela Andrade

Ini merupakan cubaan pertama kali menggunakan SJCam bersama-sama selepas Kelah di Kenyir. Menggunakan SJCam sepenuhnya. Best sebab boleh selam air macam tu sahaja :)

No comments:

Post a Comment