Medical Check up di Farmasi

Sekeping resit kesihatan. Lengkap segala maklumat selepas check darah dapat diketahui. Yang kanan adalah bacaan normal. Yang kiri itulah bacaan bagi tuan badan sendiri.

Umur dah tua... Eloklah pergi cek keputusan kesihatan sekali-sekala. Nak ke hospital tu memang tak ada masa. Singgah farmasi pun kira dah memadai. Biarpun tak detail data yang diperoleh. Sesetengah orang tu cakap tak accurate. Sekurang-kurangnya boleh dijadikan titik tanda untuk dimajukan atau dikekalkan.
Macam keputusan body fat dan kolesterol aku tu, patut dikurangkan lagi. Kalau ikutkan, tahap kolesterol aku dah tahap paras hidung. Yang lain-lain perlu dikekalkan.
Baru aku tahu, semakin berat bertambah, semakin tinggi BMI. BMI yang ideal mengelakkan badan daripada mendapat penyakit. Rendah BMI akan menyebabkan risiko sakit asteophorosis dan sakit sendi. (entah betul ejaan). BMI tinggi pula akan cenderung mendapat penyakit jantung, darah tinggi dan kencing manis. Penyakit pakej 3 + 1.
Keperluan kalori badan aku sehari-hari 1800 kcal sehari. Jadi, makan sebanyak tu jela. Tak lebih, tak kurang. Macam mana nak kira keperluan kalori dalam badan?
Berat badan (kg) x 30 kcal = (___) kcal. Jawapan formula tula jumlah kalori dalam badan anda.
Buah saiz sederhana (epal) = 60 kcal
Satu enduk nasi putih = 75 kcal
3 keping biskut kraker = 75 kcal
Sekeping roti = 75 kcal
Kalau diperhatikan, sesenduk nasi=3 keping biskut=satu keping roti=75 kcal. Sama je kan. Baik makan nasi. Haha. Kenyang pun kenyang kan.
Minum air putih 2 liter sehari. Banyakkan buah dan sayur. Kalau ikut overall, keputusan ni memang dah baik. Perlu kekalkan sahaja.

Melalui perbincangan dengan pegawai diet kesihatan di farmasi berkenaan, banyak yang dapat dipelajari. Kami kongsikan di sini sebagai manfaat buat semua.
1. Ramai yang meninggalkan pengambilan karbohidrat dalam diet dan menggantikan dengan protein sebagai makanan utama seharian. Mengikut aturan penghadaman, karbohidrat akan dihadam terlebih dahulu. Yang terakhir barulah protein. Jika tiada pengambilan karbohidrat, maka ginjal akan bekerja keras untuk menghadamkan protein dalam badan. Ini akan menyebabkan ginjal akan mengalami kerosakan satu hari nanti akibat bekerja lebih.
2. Bersenam akan meninggikan metabolisme. Metabolisme ini bekerja sebagai pembakar kalori dalam badan. Kalori diambil semasa pengambilan pemakanan. Perlu bijak mengambil pengambilan yang rendah kalori.
3. Basal metabolisme adalah kalori yang terbakar pada ketika kita sedang bekerja dan juga waktu tidur. Bagi yang sentiasa bersenam kadar kalori yang terbakar masa tidur juga akan menjadi tinggi. Satu kelebihan bagi orang yang bersenam. Bagi yang tidak bersenam, kadar kalori terbakar pada waktu malam akan turut rendah. Rugi kan!
4. Senaman pada waktu petang membakar kadar karbohidrat untuk hari ini. Senaman waktu pagi pula membakar lemak semalam.
5. Karbohidrat terdiri dari gula. Gula pula ada dua iaitu Simple dan Complex. Gula Simple terkandung salah satunya dalam minuman 3 in 1. Manakala gula Complex adalah daripada gula pasir.
6. Pengambilan kalori terdiri dari 3 iaitu karbohidrat, protein dan lemak. karbohidrat dalam 50-60%, protein 10-15% manakala lemak pula 20-30%. setiap kali bersenam karbohidrat dulu terbakar baru di ikuti dengan lemak. Protein yang terakhir akan terbakar itu pun jika kita mengalami kebuluran.
Cukup dengan bersenam hanya 20-30 minit minimum 3 kali seminggu. Ambil pemakanan sebagaimana piramid makanan yang disyorkan. Jangan sesekali tinggalkan karbohidrat. Nasi dan roti adalah sumber tenaga untuk kita bekerja sehari-hari. Bakarlah kalori dalam badan dengan senaman. Sayur dan buah adalah vitamin terbaik dan tidak mampu diganti dengan mana-mana supplement. Jom sihat bersama!

No comments:

Post a Comment