Mendaki Bukit Panorama

Sejak kebelakangan ini, kami macam dah minat sangat mendaki bukit. Berpeluh, penat, busuk, tapi kepuasannya sangat berbeza! Jadi, kami ingin memenuhi semangat yang masih ada ini dengan memanjat Bukit Panorama pula. Bukit Panorama ini terletak di Sungai Lembing. Lokasi ini masih di daerah Kuantan, Pahang.

Jauhnya dari tempat tinggal kami iaitu di Kemaman berjarak 88 km. Disebabkan kami tidak mahu menginap di sana (walaupun homestay paling murah RM28 ada disediakan), kami terpaksa bertolak pada waktu hari masih gelap. Ini kerana, kami ingin melihat selimut awan yang diselang-seli dengan bukit-bukau. Awan akan mula menghilang selepas pukul 8 pagi nanti.

Kami kejutkan anak-anak seawal pukul 3.30 pagi. Cepat je bangun kerana mereka memang teruja. Makanan bekal seperti sandwich dan jajan telah siap sedia dari malam hari lagi. Mi sempat digoreng kerana tumis telah dimasak awal-awal. Bagpack dan khemah dah siap dimasukkan di dalam binet kereta. Semua perkara ini akan melancarkan urusan. Kami bertolak dari rumah pada pukul 4.25 pagi dengan melalui jalan lebuhraya LPT2 Chukai. Waktu ni kereta tak banyak. Anak-anak masuk kereta dan terus lena.

Tiba di Masjid Jamek Sungai Lembing pada pukul 5.30 pagi. Kebetulan turun je daripada kereta dan azan Subuh pun berkumandang. Sempat kami solat berjemaah bersama penduduk sana. Ramai juga jemaah di kalangan pendaki. Boleh dilihat daripada gaya pemakaian mereka.

Seusai solat, kami bergegas meninggal masjid dan menuju ke kaki bukit. Ingatkan bolehlah perking berdekatan, rupanya dah ramai pun orang pada waktu itu. Terpaksa parking jauh dan berjalan. Kerika itu ada yang sedang breakfast untuk tenaga mendaki. Kami dah siap-siap makan dalam kereta sejam awal. Makan sebelum naik akan menjadikan kami cepat semput dan rasa macam nak terkeluar balik.

Yang sedang warm up semuanya muda-muda. Kami sahaja yang bersama anak-anak. Tuanya rasa pada waktu itu. Huhu... Tanpa berlengah panjang, kami terus memanjat tangga.

Kawasan yang sangat gelap. Memerlukan lampu suluh untu menerangi laluan. Sangat bahaya jika tidak berhati-hati. tapi kejap je. Lebih kurang 10 minit kemudian hari sudah mulai cerah. Kami pun sudah mula tercungap-cuangap. Kita tidak seharusnya berhenti berehat macam tu sahaja di tangga. Mesti beralih ke tanah bahagian tepi tangga bagi memberi laluan kepada pendaki yang lain.  Tangga ni sempit dan hanya muat-muat untuk seorang sahaja yang lalu dalam satu-satu masa. Permudahkan perjalanan orang lain, insyaAllah, perjalanan kita pun turut dipermudahkan.

Tangga ni tak akan ada sehingga ke puncak. Ada tangga, adalah susur tangan. Tiada tangga, tiadalah susur tangan. Tiada susur tangan, susahlah nak berpaut. Sifir yang mudah. Tengok budak-budak sebaya anak kami macam tak ada perasaan penat. Terlompat-lompat lagi semasa menaiki tangga. Badan ringan je... Adoii.... Susah ke senang, pendakian sejauh 360 meter perlu diteruskan juga.

"Nak dekat dah ni"
"Sikit je lagi..."
"Tak jauh dah pun......"

Ayat pemberi semangat buat diri sendiri. Haha! Akhirnya kami tiba pada pukul 6.56 pagi. Dah ramai pun sampai ke puncak waktu itu. Kebanyakkannya kaum Cina. Masing-masing dah ada port baik untuk mengambil gambar dan video.

Cantik... Matahari terbit memancar waktu pagi. Selimut putih menyelubungi bumi. Subhanallah... Buat pertama kali kami melihatnya. Anak-anak, beruntunglah kami! Usia yang sangat muda dah dapat naik bukit dan melihat keindahan ciptaanNya

Tengok gambar bersama dengan keteranganlah. Rasanya mudah nak faham dan jelas flow pendakian. Selamat mendaki semua!

6.24 pagi. Hanya menggunakan lampu suluh menerangi laluan.

Baru suku pendakian.... Pendakian sejauh 360 meter perlu ditempuhi juga.

Toleh melihat pemandangan sekeliling untuk melepaskan lelah. Matahari sudah mula menyinar...

Macam ni punya pemandangan, lelah pun hilang...

6.56 pagi. Lebih kurang 30 minit mendaki, kami berjaya tiba di puncak. Dah ramai amik port mengambil gambar.

Selimut awan memutih menutupi bumi. Pertama kali kami melihatnya secara realiti.

Nufail mengambil kesempatan untuk ber-selfie.

Sedang whatsapp call dengan umi. Pemandangan live kami berikan kepada orang tua kami

Naura pula cuba ber-wefie.

Sekali-sekala romantik di puncak bukit. Apa salahnya kan  Jurugambar kami adalah Naura Auni.

Kami mula menuruni bukit pada pukul 7.30 pagi.

Laluan bertangga sepanjang jalan. Tapi, ada juga laluan yang berbatu. Time tu kena hati-hati.

Awan semakin menghilang. Waktu yang elok untuk melihat awan selimut ni adalah sebelum pukul 8 pagi.

Budak-budak ni tak reti penat. Siap melompat-lompat lagi. Kami ni dah terketar-ketar lutut nak menahan beban badan.

Kami jejakkan kaki di tangga terakhir pada pukul 8.06 pagi. Turun lagi lama daripada mendaki. Pelik betul. Haha...

Kami menunaikan solat Subuh di masjid ini. Ramai betul pendaki bukit berjemaah bersama.

Di sini ada banyak tempat yang boleh dilawati. Muzium, terowong, gua, sewa basikal dan lain-lain. Kami hanya melalui jambatan gantung sahaja sebab ianya percuma. Hihi...

Tempat percuma seterusnya adalah Air Terjun Sungai Pandan. Biarlah air yang mengurut badan kami yang sedang lenguh ni. Segar balik bila dah berendam.

Ntah macam mana terasa nak bersanding dalam air. Khemah kami belakang tu. Semangat hutan hari ni.

Upah buat anak-anak kerana melayan aktiviti mendaki ibu dan abah hari ini.

Cun sangat tempat ni. Bayaran masuk untuk parking RM3, dewasa RM2 dan kanak-kanak RM1.